header site akkasmosalman.ir

بازیها ابزاری برای تهاجم

بازیهای رایانه ای
ابزاری برای تهاجم رسانه ای

بسم الله

ابزاری برای تثبیت جریان
تولید اولین بازی های رایانه ای به اوایل دهه ۸۰ میلادی قرن گذشته باز می گردد، زمانی که شرکت آتاری در سال ۱۹۷۲ با ارایه دستگاهی به نام اکتیویژن که به تلویزیون های خانگی متصل می شد پا به عرصه سرگرمی های جذاب خانگی گذاشت.
شاید زمانی که بازی های ویدئویی و رایانه ای صرفاً برای پرکردن اوقات فراغت و با اشکالی بسیار ابتدایی و گرافیک پایین ساخته می شد تصور اینکه این صنعت زمانی به سومین تجارت پرسود جهان بعد از هالیوود تبدیل شود دور از ذهن بود. آمارها بیانگر آن است که روند تولید بازی های رایانه ای در جامعه جهانی با شتابی فوق العاده در حال شکل گیری است. بالغ بر ۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان بخشی از اوقات فراغت خود را با بازی های رایانه ای پر می کنند که بیش از ۱۰درصد از این جمعیت، روزانه بین ۴ تا ۷ ساعت از زمان زندگی خود را به بازی با رایانه می پردازند. این آمارها علاوه بر آنکه گستردگی بازی های رایانه ای را نشان می دهد حکایت از سرازیری حجم عظیمی از سرمایه ها به این صنعت و از سویی دیگر نیز روند رو به رشد اشتغالزایی در زمینه تولید بازی های کامپیوتری را در این رهگذر فراهم آورده است.
طی یک دهه اخیر و به واسطه شکل گیری جنگ های مختلف، بازیهای رایانه ای نیز دستخوش تغییرات بنیادین شده و جهت گیری ذهنی سازندگان چنین بازی هایی به واسطه گسترش تفکرات آلوده به جنگ شاخه جدیدی به نام موضوعات جنگی و آلوده به خونریزی را تجربه می کنند.
اخیرا فاش شده است که ارتش آمریکا سرمایه گذاری قابل توجهی را در عرصه طراحی و معرفی بازیهای رایانه ای توام با جنگ و خشونت انجام داده است. در این راستا هم اکنون بالغ بر ۱۰۰ بازی ویدئویی در برنامه های آموزشی این ارتش مورد استفاده قرار می گیرند و بر اساس اعلام وزارت دفاع این کشور، در سال ۲۰۰۶ بالغ بر ۱۲۰ میلیون دلار در این عرصه سرمایه گذاری شده است. این سرمایه گذاری کلان عمدتا در راستای ارتقای چنین بازیها و ارایه نسخه های به روز تر آنها بوده است.
بازیهای رایانه ای از جمله ابزارهای مهم فرهنگی هستند که تا حد زیادی توانایی ایجاد جریان و تثبیت فرهنگی را در ذات خود دارا هستند. بازیهای رایانه ای به دلیل جذابیت هایی که دارند از جمله پرطرفدارترین بازی های هستند و هر روزه به تعداد مخاطبان و تعداد این بازیها افزوده می گردد.

جنگی پنهان
در واقع بازیهای رایانه ای را می توان در زمره جنگهای رسانه ای پنهان قلمداد کرد. بازیهای رایانه ای ابزاری برای تغییر هویتها و القای این امر به مخاطب که چگونه فکر کنند و چه مسایلی درحال حاضر موضوعات مهم و حیاتی هستند که باید به آنها فکر کنند می باشد.
درسالهای گذشته بازیهای رایانه ای متعددی علیه کشورما در شرکتهاتی رایانه ای و تحت پوشش سیاستهای استعماری و تخریبی آمریکا طراحی و عرضه شده که یکی از آنها در ماه های اخیر، بازی رایانه ای »حمله به ایران» (Assault on Iran) است که در این بازی که در محیطی سه بعدی و شبیه بازی های مشهوری مثل کانتر است، کاربران می توانند به صورت انفرادی یا گروهی به بازی پرداخته و از انواع سلاح ها برای حمله به تاسیسات اتمی و نظامی ایران استفاده کنند. صحبت کردن بازیگران با هم در حین بازی و استفاده از موسیقی هیجان انگیز، حمله به ایران را تشویق می کند.

عملیات ویژه ۸۵
نخستین بازی رایانه ای انرژی هسته ای ایران که طی روزهای گذشته رونمایی شد، یک بازی سه بعدی داستانی درباره دکتر سعید کوشا و همسرش مریم است که هر دو از متخصصان انرژی هسته ای ایران هستند و در سفر به کربلا گرفتار نیروهای اشغالگر آمریکایی شده و به نقطه ای نامعلوم منتقل می شوند.
بهمن ناصری، فرمانده نیروی ویژه اطلاعاتی و امنیتی ایران و هم رزم پدر دکتر کوشا در دفاع مقدس، مأمور نجات دکتر کوشا و همسرش از دست اشغالگران شده و عملیات رزمی خود را آغاز می کند.
بهمن ناصری همزمان مأمور پیگیری پرونده شاپور فرمانفرما یکی از کارشناسان سازمان انرژی هسته ای است که با مدارک جعلی موفق به استخدام در این سازمان شده است. وی که دورگه ایرانی – اسرائیلی است اطلاعات با ارزش هسته ای را به خارج از کشور منتقل می کند.
بهمن ناصری در تعقیب شاپور متوجه می شود که وی خبر خروج سعید و مریم از ایران را به نیروهای آمریکایی داده است، همچنین در تدارک عملیات نظامی آمریکاییان در خاک ایران به فرماندهی فردی به نام جکسن است، بهمن، جکسن را دستگیر کرده و اطلاعات با ارزشی از وی می گیرد.
مراحل بعدی بازی حضور بهمن در خاک عراق، نجات مردم بی گناه عراق، خنثی سازی بمب گذاری در نجف و غیره است.
در صورت موفقیت کاربران در این بازی، بهمن در پایان سعید و مریم را آزاد می کند و همزمان متوجه می شود چند زندانی دیگر در زندان های مخوف عراق هستند که از روی نشانه هایشان آن ها را می شناسد.

دفاع از عزت و شرف
محمدتقی فخریان دبیرکل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان در خصوص این بازی رایانه ای می گوید: برای تأثیرگذاری در دانش آموزان و انتقال مفاهیم ارزشی باید از ابزارهای پر نفوذ در عموم دانش آموزان استفاده می کردیم که در مسیر این هدف، هنر را انتخاب کردیم و در هنر، بازی رایانه ای را برگزیدیم.
وی با بیان این که تمام بازی های رایانه ای که هم اکنون
در ایران استفاده می شود بازی های وارداتی هستند، افزود: تهیه کنندگان بازی های رایانه ای در کشورهای مختلف مقاصد خود را دنبال می کنند و از طریق این بازی به اهداف خود می رسند.
وی در نقدهایی که در خصوص این بازی وجود دارد و این که به بحث تروریست پروری پرداخته شده است، گفت: ما در این بازی با عزت و شرف، از حق خود که اسارت ناحق دیپلمات های ایرانی است، دفاع می کنیم.
مجید قادری، کارشناس بازی های رایانه ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معتقد است: تا حدود ۵ سال پیش، اوج تولیدات فرهنگی معطوف فیلم های سینمایی هالیوودی و موسیقی پاپ بود اما این روند تغییر کرد به طوری که بازی های رایانه ای به حدی مشهور شد که نسخه سینمایی آن ها نیز ساخته می شد.
وی با بیان این که پرفروش ترین بازی های رایانه ای به بازی های اکشن اختصاص دارد، اظهار داشت: ۲۹ درصد بازی های رایانه ای تولیدی در کشوره، بازی های اکشن هستند.

بازی ایرانی ؛فرهنگ ایرانی
دکتر علی اکبر سمیع آذر، مسئول گروه نرم افزاری سمیع رایان پرداز می گوید : طراحی بازی های رایانه ای در ایران جزو جهش های علمی محسوب می شود که علیرغم پتانسیل بالای تخصصی و نیروی کارآمد موجود، برخوردی سطحی از سوی عامه مردم و مسئولان با آن صورت می گیرد.
سمیع آذر تأکید می کند: بازیهای رایانه ای خارجی منطبق بر فرهنگ خارجی است به طوری که سناریو، محتو، طراحی و همه چیز آن بر اساس فرهنگ و اندیشه غیر ایرانی برنامه ریزی شده است، بنابراین طراحی و قالبسازی بازی بر اساس فرهنگ بومی فارسی و ایرانی و منطبق بر آن، تأثیرات بسزایی در فرهنگ سازی و استقبال مناسب از آن دارد.
وی اظهار می دارد : نفوذ بازی های کامپیوتری از انیمیشن به مراتب بالاتر و سریعتر است و با توجه به اینکه بازیها بر اساس نیازهای فکری طراحی می شوند جایگاه مناسبی در مقابله فرهنگی و تبلیغات با اندیشه های غیر اسلامی دارد.

واکنشها به عملیات ویژه
خبرگزاری ریانووستی روسیه در مورد بازی رایانه ای عملیات ویژه ۸۵ نوشت:ایران برای نخستین بار بازی کامپیوتری با مضمون انرژی هسته ای ساخته و تولید کرده است. بازی توسط انجمن اسلامی دانشجویان ایران طراحی شده و از هشت مرحله تشکیل شده است.
در این بازی، کاربر، در نقش یک نیروی مبارز ایرانی به جنگ سربازان آمریکایی می رود و دانشمندان هسته ای را از شر آنها نجات می دهد.
«ابراهیم بیومی» از استادان مرکز ملی پژوهش های اجتماعی و جنایی قاهره نیز در این باره به الجزیره گفت: ساخت چنین بازی تنها به این دلیل بوده است که ایران به بخشی از اهدافش در جنگ رسانه ای خود با آمریکا درباره تلاش های هسته ای تهران در خاورمیانه و جهان، دست پیدا کند.
وی در ادامه افزود: همه ما از میزان تاثیرات غیرقابل باور بازی های رایانه ای بر کودکان و نوجوانان آگاه هستیم. کاملا مشخص است که هدف ایرانیان از ساخت و عرضه این بازی آماده کردن ذهن کودکان برای رویارویی با آمریکا و رژیم صهیونیستی است.
خبرگزاری فرانسه نیز در مورد دستاوردهای ایران در حوزه بازیهای رایانه ای نوشت: به زودی این بازی در تمام گیم نت های تهران و دیگر بخش های ایران نصب می شود و بسیاری از نوجوانان و جوانان ایرانی تحت تاثیر داستان آن قرار می گیرند.
شبکه خبری »المنار» نیز درباره این بازی رایانه ای در گزارشی، محور اصلی این بازی را که طراحان ایرانی وارد بازار کرده اند، تلاش برای رهایی دانشمندان هسته ای ایرانی ربوده شده توسط نیروهای اشغالگر آمریکا است.
خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس نیز در گزارشی آورد: اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزان یک بازی کامپیوتری طراحی کرده که داستان آن مبتنی بر موضوع هسته ای است. مقامات ایرانی می گویند که تنها برای مبارزه با تحریم های سایبر دست به چنین کاری زده اند و این بازی را نیز به دست تمام مخاطبان خواهند رساند تا با تهاجم فرهنگی موجود در بازی های رایانه ای غربی مقابله کنند.
هفته نامه اشپیگل آلمان نیز نوشته است: ایران با طراحی و تولید بازی های رایانه ای ویژه کودکان درتلاش است ارزش هایی نظیر از خود گذشتگی و شهادت را در دنیای بازیهای رایانه ای تعمیم دهد.
شبکه های خبری »بی. بی. سی» و »سی. ان. ان» نیز که تلاش بسیار کردند ورود این بازی رایانه ای ایرانی به دنیای کودکان ونوجوانان را بی اهمیت جلوه دهند در عین حال از دستاوردهای جوانان ایرانی در شاخه های مختلف از جمله در دنیای رایانه ابراز نگرانی کردند.

 

بازی رایانه ای جنگ ۳۳ روزه به بازار آمد

گروهی از مهندسین نرم افزار لبنانی با به تصویر کشیدن صحنه های جنگ ارتش صهیونیستی علیه حزب… لبنان و نشان دادن مناطق بمباران شده، یک بازی رایانه ای ساخته اند که در آن به اشاعه فرهنگ مقاومت و مبارزه با اشغالگری پرداخته شده است.
این بازی جدید رایانه ای با عنوان «نیروهای ویژه ۲» (Special Force2 ) شامل تصاویری از حمله رژیم صهیونیستی به نظامیان اسیر لبنانی، یورش تانکهای صهیونیستی به جنوب لبنان و نیز شلیک موشکهای کاتیوشای لبنانی به شهرهای صهیونیست نشین است.
شیخ علی داهر، رئیس رسانه ای حزب… لبنان در این باره گفت: این بازی رایانه ای، فرهنگ مقاومت را به کودکان نشان می دهد که بر اساس آن، باید به مبارزه با اشغالگری پرداخت و اینکه باید برای حفظ زمین دفاع کرد.
در این جنگ، بیش از ۱۲۰۰ شهروند لبنانی به شهادت رسیدند و این در حالی است که حزب… توانست ۱۵۸ نظامی اسرائیلی را به هلاکت برساند. داهر همچنین گفت که در این بازی، یک کودک می تواند با آشنایی با بعضی از ایده های جنگ، به این نکته پی ببرد که دشمنهای قدرتمند نیز قابل شکست دادن هستند.
وی با بیان اینکه صدها نسخه از این سی دی آماده شده است، گفت: این نرم افزار بازیکنان را وادار می کند تا با عقل و درایت به بازی بپردازند و از منابع موجود که نشان دهنده مبارزات گروههای حزب… لبنان است، به خوبی استفاده کنند. مبلغ تک فروشی این نرم افزار به ارزش ۱۰ دلار است.


۳ دیدگاه به “بازیها ابزاری برای تهاجم”

  1. سلام عزیز برادر،سید شهاب الدین واجدی

    خوبی؟امروز در مراسم تشییع پیکر مرحوم هنر دوست دیدمت،اما به دلیل شلوغی زیاد و اینکه در حال گرفتن عکس بودی به ناچار نتوانستم ببینمت.موفق باشی

  2. امیر می‌گه:

    از دکتر علی اکبر سمیع آذر تصویری دارید؟

پاسخی بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً معادله امنیتی را حل کنید *

comments-bottom

تصاویر منتخب

کانال تلگرامی عکاس م... ارسال از author icon سید شهاب الدین واجدی ۶م,مرد,۱۳۹۵ | یک بازخورد
تشییع پیکر سردار شهی... ارسال از author icon سید شهاب الدین واجدی ۱۹م,مهر,۱۳۹۴ | ۱۱ بازخورد
وداع با غواصان شهید... ارسال از author icon سید شهاب الدین واجدی ۲۶م,خرد,۱۳۹۴ | یک بازخورد

تصاویر اتفاقی

مصادیق محتوای مجرمان... ارسال از author icon سید شهاب الدین واجدی ۱۹م,دی,۱۳۸۸ | ۱۳ بازخورد
بدترین عکسم از هاشمی... ارسال از author icon سید شهاب الدین واجدی ۱۶م,فرو,۱۳۹۱ | ۶۸ بازخورد
می‏بخشم، ولی فراموش ... ارسال از author icon سید شهاب الدین واجدی ۳م,تیر,۱۳۸۸ | یک بازخورد

تصاویر محبوب

کانال تلگرامی عکاس م... ارسال از author icon سید شهاب الدین واجدی
تشییع پیکر سردار شهی... ارسال از author icon سید شهاب الدین واجدی
وداع با غواصان شهید... ارسال از author icon سید شهاب الدین واجدی

All contents by Akkasemosalman is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License | استفاده از عکس‏های این سایت با ذکر منبع و نام عکاس آزاد است.